Szophoklész és drámái

Kr. e. 5. század

Szophoklész és drámái

1., Szophoklész

  • A legsikeresebb ókori görög tragédiaköltő Szophoklész. Mintegy 130 művet írt, 24-szer nyert drámai versenyen. Sajnos csak 7 műve maradt fenn az utókornak. Arisztotelész drámaelméletében, a Poétikában "a műfaj mintaképének" nevezte.
  • Szophoklész három legismertebb műve az Oidipusz király, az Élektra és az Antigoné. Ezek témáit a thébai mondakörből meríti.
  • Elsősorban jellemábrázolása emelte őt a legnagyobbak közé.
  • Tragédiáinak súlypontja az emberábrázolás, az emberi döntések, tettek, küzdelmek megjelenítése.

2., A tragédia

  • A tragédia drámai műfaj, az ókorban alakult ki a színjátszással együtt. Uralkodó esztétikai minősége a tragikum. Olyan értékszerkezet, melyben hirtelen nagy értékveszteség, értékpusztulás megy végbe, s ez a nézőben katarzist vált ki. A tragédia középpontjában egy konfliktus és egy tragikus hős áll, aki bátran szembeszáll az ellenhőssel, vagy az egész világgal, vállalja önmagát, és valamilyen magasztos célért elszántan küzd. A hősnek általában hibái is vannak, ennek ellenére, vagy épp ezért, azonosulni tudunk vele. Egyedül harcol, magára marad, és végül el is bukik, de erkölcsi győztesként bukik el.

A TÉMAKÖR ÁTTEKINTÉSÉHEZ OLVASD EL A THÉBAI MONDAKÖR C. LECKÉT A 9. ÉVFOLYAMOS TANKÖNYVEDBŐL

3., Antigoné

  • Több mint 2000 éve született, mégis aktuális felvetett kérdései miatt.
  • Kérdésfelvetés: Földi hatalom/örök értékek, mit ér egy nő szava, milyen a hatalom természete?
  • Teljesen megfelel az antik görög dráma elvárásának (téma+ felosztás)
  • Hármas egység szabálya: 1 helyszín, 1 nap (itt pár óra), 1 cselekményszál
  • Kreón, thébai király tiltja Antigonénak, hogy testvérét, Polüneikészt (Théba ellen indult) eltemesse (drámai alaphelyzet), a lány mégis megteszi ezt (konfliktus- Kreón: isteni törvények, Antigoné: földi törvények). Cselekedete miatt sokrétűen szenved, pl.: nővére (Iszméné) ítélete, különböző kínzások. Kreón ugyan halálra ítéli Antigonét, a nő mégis öngyilkos lesz, ennek következtében Haimon és anyja is elveszi saját életét (tetőpont). Kreón elveszti minden családtagját, ez önhittségének köszönheti, annak hogy az istenekkel egy szintre akarta emelni magát (befejezés).

a., Szereplők

  • Antigoné: ösztönösen cselekszik testvéri szeretetből. Az egyik legtisztább jellem a görög tragédiákban. Ennek ellenére nem lát túl saját értékrendjén, nem tud alkalmazkodni.
  • Iszméné: Az átlagos, hétköznapi ember reflexiója.
  • Kreón: A királyi hatalom elvakítja, de alapvetően nem rossz jellem. Fél a kritikától, félti saját hatalmát, ez a beállítottság elferdíti értékrendjét, jellemét meggyengíti. A dráma során fejlődik a személye
  • Kar: A kar részt vesz a cselekményben is, anélkül, hogy bármiben is állást foglalnának. Egyik szereplő értékrendje mellett vagy ellen sem állnak ki, a darab végén mégis ők vonják le a következtetést (exodosz).
  • Haimon: Antigoné és Kreón között áll (menyasszonya és apja). A dráma során végül Antigoné mellé áll.
  • Teiresziász: A jós magától jelenik meg, Kreón véleményét későn változtatja már meg. (Késleltetés)

4., Oidipusz király

  • Az Antigoné után keletkezik, viszont annak mondai előzménye a témája
  • Théba uralkodója, Oidipusz Laiosz király gyilkosát keresi, hogy megbüntesse őt. A mondakörből ismert, hogy önmaga ellen harcol.
  • A konfliktus mindkét pólusa egy személyben jelenik meg.
  • Időszerkezete: egyszerre halad előre a jelenben és tárja fel a múlt eseményeit.
  • Folyamatos késleltető elemek: a történet hullámzása
  • Értékelése: A sorssal szemben tehetetlenek vagyunk, ezért rá kell bíznunk magunkat.
A weboldalt két kétségbeesett érettségire készülő állította össze ♡
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen! Ez a weboldal a Webnode segítségével készült. Készítsd el a sajátodat ingyenesen még ma! Kezdd el